Державний реєстратор

Згідно статті 98 Земельного кодексу України право земельного сервітуту – це право власника або землекористувача земельної ділянки чи іншої заінтересованої особи на обмежене платне або безоплатне користування чужою земельною ділянкою (ділянками).

         Важливою умовою є те, що встановлення земельного сервітуту не веде до позбавлення власника земельної ділянки, щодо якої встановлений земельний сервітут, право володіння, користування та розпорядження нею.

         Сервітут може бути встановлений договором, законом, заповітом або рішенням суду та підлягає державній реєстрації в порядку, встановленому Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

         Згідно норм чинного законодавства сервітут може належати власникові (володільцеві) сусідньої земельної ділянки, а також інший конкретно визначеній особі (особистий сервітут).

         Необхідно зазначити, що він не може бути предметом купівлі-продажу, застави та не може передаватися будь-яким способом особистою, в інтересах якої цей сервітут встановлено, іншим фізичним та юридичним особам.

         Власник, землекористувач земельної ділянки, щодо якої встановлений земельний сервітут, має право вимагати від осіб, в інтересах який встановлено земельний сервітут, плату за його встановлення, якщо інше не передбачено законом.

         Для державної реєстрації права земельного сервітуту подаються:

$1-         заява;

$1-         документ, що підтверджує виникнення права земельного сервітуту (договір, укладений в установленому законом порядку; заповіт, яким установлено сервітут; рішення суду, що набрало законної сили тощо);

$1-         документ, що підтверджує сплату адміністративного збору за державну реєстрацію права сервітуту (крім випадків, коли особа звільнена від сплати адміністративного збору).

Державна реєстрація права сервітуту проводиться незалежно від місцезнаходження нерухомого майна в межах Автономної Республіки Крим, області, міст Києва та Севастополя, у строк, що не перевищує п’яти робочих днів з дня реєстрації заяви, адміністративний збір справляється у розмірі 100 грн.

Державна реєстрація права сервітуту, яке поширюється на частину земельної ділянки, здійснюється після внесення відомостей про таку частину до Державного земельного кадастру.

Іпотека – вид забезпечення виконання зобов’язання нерухомим майном, що залишається у володінні і користуванні іпотекодавця, згідно з якими іпотекодержатель має право, в разі невиконання боржником забезпеченого іпотекою зобов’язання, одержати задоволення своїх вимог за рахунок предмета іпотеки переважно перед іншими кредиторами цього боржника у порядку, встановленому Законом України «Про іпотеку».

         Обтяження нерухомого майна іпотекою підлягає державній реєстрації відповідно до Закону (ст. 4 Закону «Про іпотеку»).

         Ст. 18 Закону про іпотеку визначено, що іпотечний договір укладається між одним або декількома іпотекодавцями та іпотекодержателем у письмовій формі і підлягає нотаріальному посвідченню.

         Відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» іпотека є речовим правом, похідним від права власності, яке підлягає державній реєстрації.

         Ст.3 Закону про реєстрацію встановлено, що державна реєстрація речових прав проводиться незалежно від місцезнаходження нерухомого майна в межах АРК, області, міст Києва та Севастополя, шляхом звернення до державного реєстратора, який перебуває у трудових відносинах з суб’єктом державної реєстрації прав (виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державній адміністрації; акредитовані суб’єкти) або нотаріуси.

         Державна реєстрація прав у результаті вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об’єктом незавершеного будівництва проводиться нотаріусом, яким вчинено таку дію.

         04 лютого 2019 року введено в дію Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення кредитування» від 03 липня 2018 № 2478-VIII. Даним нормативно-правовим актом вносяться зміни до низки законодавчих актів, серед яких Закон про іпотеку та Закон про реєстрацію.

         Так, іпотекодержатель зобов’язаний звернутися до державного реєстратора із заявою про державну реєстрацію припинення іпотеки не пізніше 14 днів з дня повного погашення боргу за основним зобов’язанням, забезпеченим іпотекою (частина друга статті 4 Закону про іпотеку).

         Слід зазначити, що відповідно до статті 2 Закону про реєстрацію державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

         Державна реєстрація іпотеки проводиться у строк, що не перевищує двох робочих днів з дня реєстрації заяви у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

         За державну реєстрацію іпотеки справляється адміністративний збір у розмірі 0,05 прожиткового мінімуму для працездатних осіб (з 01.01.2019 – 100 грн.).

щоб на новозбудований об’єкт нерухомого майна виникло право власності, його необхідно зареєструвати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Для здійснення державної реєстрації права власності на майно, що знаходиться в Черкаській області можна звернутися до будь-якого державного реєстратора чи нотаріуса Черкаської області.

         Для державної реєстрації необхідно подати такі документи:

$1-         документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта (не вимагається у разі, коли реєстрація такого документа здійснювалася в Єдиному реєстрі документів);

$1-         технічний паспорт на об’єкт нерухомого майна;

$1-         документ, що підтверджує присвоєння об’єкту нерухомого майна адреси (не вимагається у разі, коли державна реєстрація права власності проводиться на індивідуальний (садибний) житловий будинок, садовий, дачний будинок, збудований на земельній ділянці, право власності на яку зареєстровано в Державному реєстрі прав. У такому разі заявник в поданій заяві обов’язково зазначає відомості про кадастровий номер відповідної земельної ділянки)

Якщо майно набувається у спільну часткову власність – подається письмова заява або договір співвласників про розподіл часток у спільній власності на новозбудований об’єкт нерухомого майна.

Якщо будівництво майна здійснювалось у результаті спільної діяльності подається договір про спільну власність або договір простого товариства.

для державної реєстрації створення юридичної особи (у тому числі в результаті виділу, злиття, перетворення, поділу), крім створення державного органу, органу місцевого самоврядування, подаються такі документи:

$  1.     заява про державну реєстрацію створення юридичної особи. У заяві про державну реєстрацію створення юридичної особи, утвореної в результаті поділу, виділу, додатково зазначаються відомості про відокремлені підрозділи в частині їх належності до юридичної особи – правонаступника. У заяві про державну реєстрацію створення юридичної особи приватного права може зазначатися, що вона діє на підставі модельного статуту;

$  2.     заява про обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість. Та/або заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій за формами, затвердженими відповідно до законодавства, - за бажанням заявника;

-         примірник оригіналу (нотаріально засвідчену копію) рішення засновників, а у випадках, передбачених законом, - рішення відповідного державного органу, про створення юридичної особи;

$   3.     установчий документ юридичної особи – у разі створення юридичної особи на підставі власного документа;

$  4.     документ про сплату адміністративного збору – у випадках, передбачених статтею 36 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань»;

$  5.     документ, що підтверджує реєстрацію іноземної особи у країні її місцезнаходження (витяг з торговельного, банківського, судового реєстру тощо), - у разі створення юридичної особи, засновником (засновниками) якої є іноземна юридична особа;

$  6.     примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта - у разі створення юридичної особи в результаті перетворення або злиття;

$  7.     примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія)розподільчого балансу – у разі створення юридичної особи в результаті поділу і виділу;

$   8.     документи для державної реєстрації змін про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, визначені частиною 4 статті 36 Закону, - у разі створення юридичної особи в результаті виділу;

$   9.     документи для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття та поділу – у разі створення юридичної особи в результаті злиття та поділу;

$  10.  документ, що містить інформацію про розмір обов’язкових платежів та інших обов’язкових витрат, сплата яких є необхідною для започаткування діяльності товариства, у випадку, передбаченому абзацом шостим пункту 48 частини другої статті 9 Закону.

З 15 січня 2019 року діє Інструкція про порядок проведення технічної інвентаризації об’єктів нерухомого майна у редакції наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 26 липня 2018 року № 186, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20 грудня 2018 року за № 1442/32894.

         Інструкція визначає механізм проведення технічної інвентаризації об’єктів нерухомого майна всіх форм власності, що здійснюють суб’єкти господарювання, і діє на всій території України.

         Слід звернути увагу на те, що технічний паспорт на об’єкт нерухомого майна є одним із документів, необхідних для проведення державної реєстрації у випадках, передбачених пунктами 41,42,43,44,45,54,68,69,78 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127.

         Також, відповідно до пункту 58 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно у разі, коли в документах, що подаються для такої реєстрації, відсутні відомості про технічні характеристики відповідного об’єкта, також подається технічний паспорт на такий об’єкт.

         При цьому пунктом 2 розділу І Інструкції встановлено, що технічний паспорт – це документ, що складається на основі матеріалів технічної інвентаризації об’єкта нерухомого майна, містить основні відомості про нього (місцезнаходження (адреса), склад, технічні характеристики, план та опис об’єкта, ім’я/найменування власника/замовника, відомості щодо права власності на об’єкт нерухомого майна, відомості щодо суб’єкта господарювання, який виготовив технічний паспорт тощо) та видається замовнику. Технічний паспорт має бути прошнурований, пронумерований та скріплений підписом керівника суб’єкта господарювання, який проводив інвентаризацію.

         З огляду на дію нормативно-правових актів у часі на підтвердження технічної інвентаризації об’єкта нерухомого майна, проведеної після 15 січня 2019 року, державним реєстраторам слід приймати технічні паспорти, оформлені відповідно до вимог Інструкції.

         Зразки технічних паспортів на будинок садибного типу з господарськими будівлями та спорудами, на квартиру (кімнату, жилий блок, секцію) у будинку квартирного типу (гуртожитку), на садовий (дачний) будинок, на гараж (машино-місце), на громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами, на будинок квартирного типу (гуртожиток), на виробничий будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами, на захисну споруду цивільного захисту з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами, на групу нежитлових приміщень, на об’єкт незавершеного будівництва, на багатофункціональні будинки для тримання засуджених та осіб, узятих під варту (блочного, казарменого та камерного типу установ виконання покарань та слідчих ізоляторів), з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами, на допоміжну (господарську) будівлю, яка не належить до садибного, дачного та садового будинку наведені у додатках 3-8, 10-15 до Інструкції.

         Водночас, зважаючи на те, що законодавством не визначено строку дії технічного паспорта, документи, видані до набрання чинності Інструкцією, не потребують приведення у відповідність до неї та приймаються державними реєстраторами без обмежень.

         Окремо слід звернути увагу на те, що з метою впорядкування відносин у сфері інвентаризації об’єктів нерухомості Інструкцією запроваджується інститут зберігача інвентаризаційної справи. Згідно з пунктом 2 Інструкції це юридична особа публічного права, яка здійснює зберігання інвентаризаційної справи за місцем розташування об’єкта нерухомого майна. Зберігач не проводить роботи з технічної інвентаризації об’єктів нерухомого майна, натомість надає інвентаризаційним справам номери, забезпечує внесення поточних змін до них, здійснює інші повноваження, передбачені Інструкцією.

         Надання достовірної інформації з матеріалів технічної інвентаризації та зняття копій х них на запити фізичних та юридичних осіб також проводяться безпосередньо працівниками зберігача (пункт 7 розділу ХІ Інструкції).

         Отже, у разі виникнення сумнівів щодо поданих матеріалів технічної інвентаризації, потрібно звертатись до зберігачів інвентаризаційних справ.

         Згідно з положенням частини другої статті 181 Цивільного кодексу України юридична особа публічного права створюється розпорядчим актом Президента України, органу державної влади, органи влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування. У зв’язку з цим, за одержанням інформації щодо юридичних осіб, які здійснюють зберігання інвентаризаційних справ на відповідній території необхідно звертатись до місцевих органів державної виконавчої влади, органів місцевого самоврядування за місцезнаходженням нерухомого майна або Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства, яке здійснює формування та реорганізацію державної політики у сфері технічної інвентаризації об’єктів нерухомості.  

Ви тут: Home Державний реєстратор